Jumaat, 2 Julai 2010

Hati Yang Menulis dan Berkata-kata


“Menulis dari hati itu yang lebih baik”
(Aida Rahayu, 2010)

Betul, bila menulis dari hati, barulah rasa puas. Bukan rasa dibuat-buat. Tak juga rasa terpaksa. (Kalau saya dah lama tak update blog ni maksudnya takde hati la nak menulis, huhu) Hakikatnya, ilham dan idea itu semuanya datang daripada Allah. Keinginan untuk menulis itu juga datangnya dari Allah. Oleh itu, sekiranya penulisan kamu dipuji oleh manusia, maka kembalilah kepada Allah kerana jika Allah tak datangkan idea dan ilham pada kamu, manakan datangnya artikel, cerita dan penulisan-penulisan yang menarik, kan? =)

Naqib saya selalu sebut..

“Sesungguhnya segala yang baik itu dari Allah, segala yang buruk itu adalah kelemahan ana sendiri. Hakikatnya kedua-duanya dari Allah, dan disandarkan keatas insan yang lemah ini..”

Allah juga berfirman dalam Surah An-Nisa ayat 79, maksudnya:

“Kebajikan apa pun yang kamu peroleh, adalah dari sisi Allah, dan keburukan apa pun yang menimpamu, itu dari (kesalahan) dirimu sendiri...”

Saya bukanlah penulis yang hebat, bukan juga orang yang petah berkata-kata. Cakap pun kadang-kadang nak merepek je.Tapi apa salahnya berkongsi ilmu yang hanya sekelumit cuma ni kan...?

Saya pernah terbaca, “Motivasi terbaik adalah dari diri sendiri”. Sebab itu, selain daripada merujuk tafsir al-Quran, saya juga suka untuk memotivasikan diri saya sendiri dengan kata-kata yang saya cipta sendiri, dengan pertolongan ayat dan kata-kata daripada sumber lain. Samada dari internet, buku, majalah mahupun kata-kata orang sekeliling. Lebih touching rasanya...dan saya seronok kiranya kata-kata saya itu dapat men'touching' hati orang lain juga. Namun perlu diingat, ayat-ayat touching itu semuanya daripada Allah. Saya hanya menyampaikan...

Saya rasa cukup dulu buat sementara ni. Ayat-ayat yang touching tu (touching kot...) , akan saya kongsikan dalam siri-siri yang seterusnya. InsyaAllah...

4 ulasan:

  1. huhu~ betul gak tuh...

    tapi nak terjemahkan dalam bentuk kata-kata, susah gak...selalu tak menjadi...

    bila tulis2, jadi pelik...huhu~

    BalasPadam
  2. xpe...yg pelik tu sbnrnye SENI DLM PENULISAN.. :)

    BalasPadam
  3. ilmu itu ibarat air, dan sebaik-baik air ialah yang mengalir... Jom biarkan ianya terus mengalir...

    BalasPadam
  4. the art of writing...

    yeah~ right there..huhu~

    BalasPadam